Dialekter

Det där med dialekter. Jag har aldrig någonsin blivit så "påhoppad" över sättet jag pratar och uttalar. För er som inte vet är jag Halmstadbo in i själen och har därför vissa ord och böjningar som andra inte har här i Borås eller som mina vänner, som kommer från eller runt om Göteborg och Borås, inte har. Sen jag flyttade upp hit för att plugga, så har människor i min omgivning sagt att min dialekt är allt ifrån skånska till danska, till och med gotländska. Men nej! Det är halländska och inget annat. Detta är absolut inget jag är arg eller irriterad över, jag tycker det är rätt så kul faktiskt, särskilt när man verkligen kan se skillnader. Så här kommer en liten ordlista:

  • Spinga- Det är en "sticka" som man får i finget/handen exempelvis av trä. andra säger "flis" eller "flisa".
  • Ruva- Är samma sak som "skorpa" som vissa säger. Alltså det som bildas när ett sår läker.
  • Cykel och Axel- I sammanhanget "den..." så säger jag axlen och cyklen,medan övriga säger cykeln och axeln. Alltså jag uttalar "len" medan andra säger exempelvis "cyken".

Kommentarer
Postat av: BakFia

nej inte vad jag vet, tyvärr:(

2009-11-03 @ 16:56:48
URL: http://bakfia.blogg.se/
Postat av: © ANNAPANNA » Foto, Design & Tävlingar! ♥

TÄVLING I BLOGGEN!

VINN 500kr PRESENTKORT HOS BEAUTYPLANET!

beställ hem mascaror, smink, parfymer, allt du kan tänka dig!



SKYNDA IN OCH VAR MED, INTE MÅNGA SOM ÄR MED ÄN SÅ CHANSERNA ATT VINNA ÄR STORA!!!!

http://akolan90.blogg.se/2009/november/tavling-500kr-att-handla-for.html#comment

2009-11-03 @ 17:02:01
URL: http://akolan90.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej :)

Jag har nu igång en hel del tävlingar och det kommer in nya hela tin.

Kanske något som just du skull vinna eller något att ge bort till någon utav dina nära & kära.

Passar ju perfekt nu när det är snart jul också och det är dags att inhandla julklappar.



Var gärna med :)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du ej intresserad ber jag om ursäkt och då är det bara ta bort den hära kommentaren :)



Ha det bra//M

2009-11-03 @ 17:49:05
Postat av: Hannah

Spinga är ett jävla hittepå ;) SPINK heter det :D Jag har ingen aning om vart det kommer ifrån dock, misstänker att det är i min familj det finns ;) och tjaa jag har ju bytt dialekt (som du märkte ;)) så pratar mer blekingskhalländska :D puss love

2009-11-04 @ 07:53:44

BloggaSnyggt.se Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0